יום שישי, 11 בנובמבר 2016

Self-Actualization in iGROW model

מימוש עצמי בעזרת מודל iGROW
מודל iGROW נועד לפיתוח אישי של הלומד והאדם במערכת החינוך בפרט, ובארגונים עסקיים בכלל. ניר גולן, מומחה לחינוך ומנהיגות, פיתח מודל לפיתוח אישי של כל לומד כחלק מהעשייה החינוכית הבית-סיפרית. המודל מתבסס על מודל GROW הנפוץ במגזר העסקי, בהתאמה לתרבות הבית-ספרית. המודל נקרא מודל :iGROW  individual GROW model ומטרתו "לראות את האדם שבלומד", דרך פיתוחו האישי של כל לומד.
קורט גולדשטיין Kurt Goldstein  (1878 –  1965), אקזיסטנציאליסט ופסיכולוג מאסכולת הגשטאלט, הגדיר בפעם הראשונה את המושג "מימוש עצמי" .(Self-Actualization)
קורט טען שהאורגניזם תמיד מתנהג כיחידה אחת ולא כסדרה של חלקים נפרדים. המוח והגוף אינם ישויות נפרדות. יש לארגן את התחושות, המחשבות והרגשות לשלם כולל. הארגון נעשה בתוך המערכת מלכתחילה ולכן יש להימנע מניתוח האורגניזם ומהרס שלמותו. אין להוציא חלקים מן השלם ולראותם כיחידה נפרדת: כולנו מורכבים מתשוקות ומאוויים, יכולות וכישורים, ולכל אחד מאיתנו יש את הייחוד או הערך המוסף שלו. כל חלק באישיות נתפס תמיד כשותף באורגניזם כולו.
הפרט מונע על-ידי דחף עיקרי אחד. גולדשטיין מכנה דחף זה בשם "מימוש עצמי" (Self-Actualization) שמשמעו הוא שהאדם משתדל כל הזמן להכיר בפוטנציאל הטבוע בו מלידה בכל דרך אפשרית. פוטנציאל זה נובע משילוב תשוקותיו, יכולותיו וייחודו. פוטנציאל זה מוגדר במודל הiGROW  בשלב ה-Individual. בשלב זה מזהה הלומד דרך סדרה של שאלות מהם תשוקותיו, יכולותיו וייחודו.
דחף זה נותן כיוון ואחידות לחיי האדם. אדם ישנה את כיוונו כאשר אחד הגורמים ישתנה: תשוקותיו לדבר מסוים יוחלפו בתשוקות למשהו אחר, שינוי קיצוני ביכולותיו, או גילוי חדש עלי ייחודו.
גולדשטיין טען שמה שנראה כדחפים שונים כמו רעב, מין, כוח, סקרנות והישגיות הנם למעשה הצהרות של המטרה העליונה של החיים שהיא מימוש עצמי.

מודל iGROW ללומדים
שלבי השיחה:
iGoal: הגדרת המטרה מה הלומד רוצה להשיג ביחס לעצמו ל- individual
המטרה מנוסחת: כהתנהגות לא שיפוטית ועל דרך החיוב.
iReality: ראיית המציאות/ הערכת הביצועים – באיזו מידה מצליח לעמוד במטרה שהוגדרה (פערים או הצלחות).
·        חייבת להיווצר הסכמה על תפישת המציאות בכדי לעבור לשלב הבא.
iOptions: הלומד מציע בנק אפשרויות לשיפור הפערים ושימור הצלחות. בנק של כלים פרקטיים ליישום מיידי.

iWay forward: הלומד בוחר את האופציה או הכלי הנבחר ליישום מיידי.
בעזרת מודל iGROW האדם מגלה מה הפוטנציאלים שלו: מה הוא מעדיף ומה הוא עושה הכי טוב. ההעדפות של אותו הפרט מתאימות לפוטנציאלים שלו.
לומד המשחק כדורגל יממש את אותם הפוטנציאלים שמתפתחים על-ידי משחק הכדורגל, ולומד במגמת "חוק ומשפט" יממש את אותם הפוטנציאלים שמוכרים על-ידי התעסקות בחוק.
בעזרת מודל iGROW עולה המוטיבציה המודעת על-פני המוטיבציה הבלתי-מודעת.
כאשר האדם מאפשר לפוטנציאלים הטבעיים שלו לבוא לידי ביטוי באופן מסודר ובסביבה המתאימה, אזי יפתח אותו האדם אישיות בריאה ואינטגרטיבית.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה